zondag 13 juli 2008

Dolgelukkig?

Nu ik bezig ben met het schrijven van de teksen voor de website van Dolgelukkig word ik gekweld door de vraag: "Waar word ik dolgelukkig van?" Als eerste antwoorden komen er dingen naar boven als veel geld, heel veel nieuwe schoenen, nooit meer hoeven werken, altijd uitslapen. Hoelang ik hierover nadenk ik meer ik tot de conclusie kom dat dat het allemaal niet is. Ik word wel gelukkig van uitslapen, een keer omdat ik dat normaal niet doe. Ik word ook wel gelukkig van niet werken, maar alleen omdat het afgewisseld wordt met wel werken. En van veel geld wordt ik niet gelukkig, het wordt me alleen wat makkelijker gemaakt om de juiste voorwaarden in mijn leven te creeeren om comfortabel te leven. Naarmate ik meer meer lagen van mijn dolgelukkige uitje afpel kom ik steeds meer tot de kern en dan blijven er 2 dingen over. Ik word dolgelukkig als ik kan doen waar ik zin in heb. Dat houdt voor mij in dat ik op tijd op sta en dan dingen ga doen. Tuinieren is iets waar ik erg blij van word. Of knutselen, klussen en koken. Dingen creeeren, maken of verfraaien, dat is wel iets waar ik erg blij van wordt. Daarnaast komt er ook steeds weer het idee naar boven dat ik de dingen goed wil doen. En dan is goed daarin niet het tegenovergestelde van fout maar meer een ander woord voor juist. Ik vind het fijn om me aan de regels te houden. Ik ben trots op mezelf als ik de hondepoep van mijn hond opruim. Ik ben trots als mijn dochter in het bos de troepjes opraapt en ze in de prullenbak gooit omdat ze het zo lelijk vindt, die snippers in het bos. Ik ben trots op mijn milieubewuste inslag waardoor ik al mijn afval scheidt en zelf mijn tasje meeneem naar de supermarkt. Ik vind het fijn om mensen te helpen, ik vind het prettig om te glimlachen als ik iemand tegen kom en ik zal altijd proberen om de kassiere even persoonlijk aan te kijken als ik mijn boodschappen afreken.
Val al die kleine dingen word ik dolgelukkig. en waar ik ook dolgelukkig van word is dat ik dat nu allemaal mag gaan toepassen in mijn bedrijf. Iets minder gelukkig word ik van hoe ik dat moet gaan doen, maar ik weet zeker dat als ik daar uit ben, dat ik daar dan ook weer dolgelukkig van word.
Goed, ik word een beetje onpasselijk van het hoge zever gehalte van het bovenstaande stukje, helaas voor mijn anti-zweverige-ik, het is niet anders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten